برای امام زمان عج در سایت بنویسید.صلوات
دسته : آرشیو مطالب دینی , اعتقادات شیعه , ,
اهداف و آثار عزاداری برای اهل بیت- علیهم السلام :
در بیان اهداف عزاداری باید گفت اگر در میان شیعیان عزاداری یک سنت رایج شده است انگیزههای گوناگونی دارد که به طور اختصار عبارت است از :
1 - شناساندن مقام پیشوایان بزرگ اسلام که سراسر زندگی آنان برای جامعه اسلامی الگو و سرمشق است خواه در مبارزه با طاغوتیان یا مسایل اخلاقی و روحی و… ؛
2 - افزایش عشق و محبت اهلبیت که پاداش رسالت پیامبر - صلی الله علیه و آله - است ؛
3 - کمالخواهی و فضیلت طلبی ؛
4 - دعوت به دین و آگاه شدن از حقایق آن و فراخوانی مردم به صلاح و اصلاح و دوری از انحراف و فساد ؛
5 - حقانیت نهضت حسینی بر ضد طاغوتیان و آشنا کردن مردم با ویژگیهای قیام امام حسین ـ علیه السّلام ـ ؛
6 - اطعام عدهای از گرسنگان در پرتو مجالس عزا که از دستورات مؤکد قرآن و اسلام است ؛
7 - یاد مصیبت اهلبیت ـ علیهم السّلام ـ که موجب آسان شدن مصایب و سختیهای دوستداران آنان است ؛
8 - همدردی با رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ و حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ و سایر ائمه ـ علیهم السّلام ـ ؛
9 - فراموش نشدن خاطره عاشورا ؛ چرا که اگر این عزاداری ها نبود نسل های آینده نمیدانستند امام حسین را یزید کشته است.
10 - افشاگری جنایات ستمگران بویژه بنیامیه و بنیعباس؛
11 - رشد فضایل و کرامتهای انسانی و الهی و پروش روحیه شهادت طلبی ؛ هر قطره اشک کلامی است که شهادت را چون پیامی به مردم ابلاغ میکند و گریه نشانه آن است که فاجعه ای روی داده و ظلمی صورت گرفته است.
عزاداری نه یک روز، نه ده روز، نه یک ماه بلکه در تمام سال برای این است که ملتی که در شهادت زندگی میکند باید عزادار باشد و در مجالس عزا با بیان فلسفه شهادت و با یادآوری از شهیدانش، روحیه شهادتطلبی را همچنان تازه نگه دارد. بیشک به خاطر نشر فلسفه شهادت و ایثار و کرامتهای انسانی است که به بهانه مرگ برادر، عمو، دایی و… جلسه برگزار میکند و یکباره به کربلا گریز میزند و از حسین سخن میگوید.
12- زنده نگه داشتن اسلام با استفاده از ابزار عزاداری. عزاداری اسلام را زنده کرد و اگر امام حسین قیام نمیکرد اثری از اسلام باقی نمیماند. اساس شکلگیری انقلاب اسلامی نیز نهضت امام حسین ـ علیه السّلام ـ است. امام خمینی درباره تجدید و تکرار عزاداریها میفرمایند: «… اصلاً نمیفهمند مکتب سیدالشهدا چه بوده و نمیدانند این منبرها، گریهها سینهزنیها حدود ۱۴۰۰ سال است که ما و مکتب را حفظ کرده و تا حالا اسلام را آورده، این عده از جوانها اینطور نیست که سوءنیت داشته باشند؛
آنها خیال میکنند که ما باید حرف روز بزنیم. حرف سیدالشهدا حرف روز، و همیشه حرف روز است؛ اصلاً حرف روز را سیدالشهدا آورده است و دست ما داده است و سیدالشهدا را این گریهها و مکتب وی را این مصیبتها و داد و قالها و این سینهزنیها و این دستجات حفظ کرده است. اگر فقط مقدسی بوده و توی اتاق و توی خانه مینشست و برای خودش هی زیارت عاشورا میخواند و تسبیح میگرداند چیزی نمانده بود… همینهاست که این نهضت را پیش برده، اگر سیدالشهدا نبود این نهضت را کسی پیش نمیبرد». [۱]
بنابراین عزاداری حسین بن علی یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است. [۲]
عزاداریها سبب میشود که شور و عاطفه از شعور و شناخت برخوردار گردد و ایمان را در ذهن جامعه هوادار، زنده نگهدارد و مکتب عاشورا به عنوان یک فکر سازنده و حادثه الهامبخش، همواره تأثیر خود را حفظ کند. عزاداری احیای خط خون و شهادت و رساندن صدای مظلومیت آل علی به گوش تاریخ است… هم بر مظلومیت امام گریه میشود و هم در سایه آن، هدف امام حسین ـ علیه السّلام ـ از نهضت و حرکت، شناخته میشود، روضههای خانگی و دستههای عزاداری و هیأتهای زنجیرزنی، پوشیدن لباس مشکی و پرچم به دست گرفتن و شربت و آب دادن و تلاش در برپایی مجالس و نوحهخوانی و سینهزنی و… هر یک به نوعی سربازگیری جبهه حسینی است و این پیوند قلبی را عمق و غنا میبخشد. [۳]
این موارد، انگیزههای برگزاری مجالس سوگواری و عزاداری است و آنچه در این میان وجود ندارد گریه ضعف و ذلت است.
پی نوشت ها :
[۱] . قیام عاشورا در کلام و پیام امام،ص ۱۶٫
[۲] . نهضتهای اسلامی صد ساله اخیر، مرتضی مطهری، ص ۸۹٫
[۳] . فرهنگ عاشورا، ص ۳۱۴٫
منبع : یاران 313
برچسب ها : چرا عزاداری می کنیم , عزاداری , چرا عزاداری , یاران 313 , اهداف عزاداری , اهداف عزاداری بر اهل بیت ,
دسته : آرشیو مطالب دینی , اعتقادات شیعه , اسلام شناسي , ,
محبت، پرهیز از ستم و ظلم و توجه به همسایگان از اموری است که حضرت امام باقر علیه السلام آن را از ویژگی های شیعه برشمرده است، آن حضرت در روایتی هفت ویژ گی برای پیروان خود برشمرده اند:
قَالَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ (علیه السلام): إِنَّمَا كَانَتْ شِيعَةَ عَلِيٍّ الْمُتَبَاذِلُونَ فِي وَلَايَتِنَا الْمُتَحَابُّونَ فِي مَوَدَّتِنَا الْمُتَزَاوِرُونَ لِإِحْيَاءِ أَمْرِنَا إِنْ غَضِبُوا لَمْ يَظْلِمُوا وَ إِنْ رَضُوا لَمْ يُسْرِفُوا بَرَكَةٌ لِمَنْ جَاوَرُوا سِلْمٌ لِمَنْ خَالَطُوا.
امام باقر (علیه السلام) فرمود: همانا شيعه على(علیه السلام) :
1-در ولایت ما به يكديگر بذل و بخشش دارند
2-در محبت ما همديگر را دوست دارند
3-براى زنده ساختن امر ولايت به ديدن هم مي روند
4-اگر خشمناك شوند ستم نمی کنند
5-اگر از امری راضى شوند زياده روى نمی كنند
6-با هر كس همسايه باشند اسباب بركت او هستند
7-همزيستى مسالمت آميز دارند.
منبع : خصال شیخ صدوق ،یاران 313
برچسب ها : ویژگیهای هفتگانه شیعه , ویژگی های شیعه از نظر امام باقر , یاران 313 , مطالب مذهبی ,
دسته : آرشیو مطالب دینی , خاندان عصمت , معصوم شناسی , ,
گوشه ای از فضائل اخلاقی امام محمد باقر (علیه السلام)
خداوند هیچ بنده اى را براى عهده دار شدن مقام امامت بر نمى گزیند و او را حجّت آشکار خویش بر آفریدگانش قرار نمى دهد، مگر آن که صفات پسندیده و مکارم اخلاق در وجود او به کمال رسیده باشد و سخن و عملش مطابق حقّ و صلاح باشد.
ادامه مقاله در « ادامه مطلب »
برچسب ها : گوشه ای از فضائل اخلاقی امام محمد باقر (علیه السلام) , فضایل امام باقر , فضائل امامان , فضائل اما باقر ع , امام محمد باقر ,
ادامه مطلب
دسته : آرشیو مطالب دینی , خاندان عصمت , معصوم شناسی , ,
1. وصيت امام به زيد شحام:
زيد شحام مى گويد: ابوعبدالله (ع) به من فرمود: به همه کسانى که به نظر تو، مطيع ما هستند و از ما حرف مى شنوند، سلام برسان.
من همه شما را به تقواى الهى و ورع دينى فرا مى خوانم، و اينکه براى خدا کوشش کنيد، راستگو باشيد، اداى امانت کنيد و سجده هاى طولانى داشته باشيد و براى همسايگان خوبى باشيد که محمد(ص) ، با اين تعاليم و آموزشها آمده است.
امانت و وديعه اشخاصى را که شما را امين شناخته اند و چيزى را به شما سپرده اند، چه نيکوکار باشند يا بدکار، به ايشان سالم پس دهيد؛ زيرا رسول الله صوات الله عليه دستور دادند که حتى نخ و سوزن هم تحويل شود.
و به خويشاوندان و اقوام خود صله و احسان کنيد و بر جنازه آنان و در تشييع شان شرکت نمائيد و بيمارانشان را عيادت کنيد و حقوق ايشان را ادا نمائيد؛ چون اگر يکى از شما (چنين رفتار کند و) در دين خويش ورع داشته باشد، راست بگويد، اداى امانت کند و با مردم خوش اخلاق و خوشرفتار باشد، گفته مى شود: اين جعفرى است و من خوشحال مي شوم و از اين وضع دلشاد مى گردم و گفته مى شود: اينگونه است ادب و تربيت جعفر، اما اگر جز اين باشيد، گرفتارى و ننگ و عار شما بر من است و گفته مى شود: اينگونه است تعليم و تربيت جعفر؟
به خدا سوگند، حديث کرد مرا پدرم که مردى در ميان قبيله اى از شيعيان على (ع) شمرده مىشود که وارسته ترين، امانتدارترين، راستگوترين، و درزمينه قضاوت، عادلترين آنان باشد و وقتى از افراد قبيله راجع به او سؤال شود که او چگونه مردى است، پاسخ دهند: چه کسى همانند اوست؟ راستى که او امين ترين و صادقترين ماست.
ادامه مطلب « توضیحات بیشتر »
برچسب ها : امام صادق (ع) , برخى وصيتهاى امام جعفر صادق (ع) براى شيعيان , یاران 313 , امام صادق , وصیت های امام صادق , درس گرفتن از امامان ,
ادامه مطلب
دسته : آرشیو مطالب دینی , آرشیو مهدویت , نشانه های ظهور , دجال , ,
علائم ظهور حضرت مهدی (عج) بر دو دسته تقسیم می شوند:
الف: علائم حتمی و قطعی ب: علائم غیر حتمی و غیر قطعی
علائم غیر حتمی فراوان هستند و نوعاً بعضی از آنان به وقوع پیوسته است.
اما علائم حتمی ؛ بعضی از این علائم قطعی عبارتند از :
1. خروج سفیانی : پیش از ظهور مردی از نسل ابوسفیان در منطقه شام خروج می کند و با تظاهر به دینداری گروه زیادی از مسلمانان را می فریبد و به گرد خود می آورد و بخش گسترده ای از سرزمینهای اسلام را به تصرف خویش در می آورد و بر مناطق پنجگانه شام، حمص، فلسطین، اردن و قنسرین (نام شهری در نزدیکی حلب) و منطقة عراق سیطره می یابد و در کوفه و نجف به قتل عام شیعیان می پردازد و برای کشتن و یافتن آنان جایزه تعیین می کند آنگاه که از ظهور امام زمان باخبر می شود با سپاهی گران به جنگ وی می رود که در منطقه بیداد (بین مکه و مدینه) با سپاه امام (ع) برخورد می کند و به امر خدا همه لشگریان وی به جز چند نفر در زمین فرو می روند و هلاک می شوند. [1]
2. خسف در بیداء : خسف یعنی فرو رفتن و پنهان شدن، و بیداء نام منطقه ای در مکه و مدینه است. ظاهراً لشگر سفیانی در این منطقه که به قصد جنگ با امام عصر (عج) آمده است در زمین فرو می روند. [2]
3. خروج یمانی : سرداری از یمن قیام می کند و مردم را به حق و عدل دعوت می کند این نشانه در منابع عامه نیست ولی در مصادر شیعه روایات فراوانی در این باره وجود دارد. امام صادق (ع) فرمود : قیامهای سه گانه خراسانی، سفیانی، یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز خواهد بود و هیچ پرچمی به اندازه پرچم یمانی دعوت حق و هدایت نمی کند و هم فرمود که یمانی از علائم حتمی است. [3]
4. قتل نفس زکیه : زکیه یعنی فرد پاک و بی گناه و کسی که قتلی انجام نداده است و جرمی ندارد. در آستانه ظهور مهدی (عج) در گیرو دار مبارزات زمینه ساز انقلاب حضرت مهدی (عج) فردی پاکباخته و مخلص از اولاد حضرت امام حسن مجتبی (ع) در راه امام می کوشد و در این راه مظلومانه به قتل می رسد. روایات گاهی نفس زکیه و گاهی « سید حسنی » گفته اند امام باقر (ع) فرمود : بین ظهور مهدی (عج) و کشته شدن نفس زکیه بیش از پانزده شبانه روز فاصله نیست. [4]
5. صیحه آسمانی : منظور از صیحه آسمانی صدایی است که در آستانه ظهور حضرت مهدی در آسمان شنیده می شود و همه مردم آن را می شنوند در روایات تعبیر به « نداء » « فزعه » « صوت » نیز بکار رفته است که ظاهر آن نشان می دهد که هر یک از اینها نشانه جداگانه ای است که پیش از ظهور واقع می شود لکن به نظر می رسد که اینها تعبیر از یک واقعیت است و ممکن هم هست که از سه حادثه جدای از هم خبر داده باشند که اول صداهای هولناکی برآید و همه را به خود متوجه کند (صیحه) و به دنبال آن صدای مهیب و هولناکی شنیده شود که دلهای مردم را به وحشت اندازد (فزعه) و آن گاه از آسمان صدایی شنیده می شود که مردم را به سوی مهدی (عج) فرا می خواند (نداء).
روایاتی که از این معنا خبر داده اند از طریق شیعه و سنی فراوان هستند. امام باقر (ع) می فرماید : ندا کننده ای از آسمان نام قائم را ندا می کند پس هر که در شرق و غرب است آن را می شنود و از وحشت این صدا خوابیده ها بیدار و ایستادگان نشسته و نشستگان بر دو پای خویش می ایستند رحمت خدا بر کسی که از این صدا عبرت گیرد و ندای وی را اجابت کند زیرا صدای نخست، صدای جبرئیل روح الأمین است. آنگاه می فرماید: این صدا در شب جمعه بیست و سوم ماه رمضان خواهد بود در این هیچ شک نکنید و بشنوید و فرمان برید، در آخر روز شیطان فریاد می زند که « فلانی مظلوم کشته شد » تا مردم را بفریبد و به شک اندازد. و امام صادق (ع) می فرماید : در ابتدای روز گوینده ای در آسمان ندا می دهد که آگاه باشید که حق با علی و شیعیان اوست. پس از آن در پایان روز شیطان که لعنت خدا بر او باد از روی زمین فریاد می زند که حق با عثمان و پیروان اوست پس در این هنگام باطل گرایان به شک می افتند هرگاه گوینده ای از آسمان نداء بزند که حق با اولاد محمد (ص) است در آن هنگام ظهور مهدی (عج) به سر زبانها می افتد به گونه ای که غیر از او یاد نمی کنند. [5]
6. خروج دجال : این نشانه در کتب اهل سنت از علائم برپایی قیامت شناخته شده است. [6]
ولی در منابع روایی شیعه از نشانه های ظهور است. و اشکال ندارد که هم علامت ظهور و هم علامت معاد باشد. چون خود ظهور امام عصر (عج) هم از علائم آخرالزمان می باشد.
دجال فردی است که در آخر الزمان و پیش از قیام مهدی (عج) خروج می کند و غیر عادی است و با انجام کارهای شگفت انگیز جمع زیادی از مردم را می فریبد و سرانجام به دست عیسی مسیح (ع) در کنار دروازه ”لد“ در منطقه شام به هلاکت می رسد. در مورد دجال نظریه های متعددی طرح شده است مثلا گروهی آن را فردی نامیده اند و دسته ای آن را جریانی می دانند و نه شخص معین که مطرح کردن این امور مجال دیگری را می طلبد.
منبع : یاران 313
برچسب ها : نشانه های آخرالزمان که بیانگر ظهور منجی آخرالزمان است کدامند؟ , نشانه های ظهور , ظهور , آخر زمان , مهدویت , دجال , خروج یمانی , یاران 313 , منابع شیعه , صیحه آسمانی ,
دسته : آرشیو مطالب دینی , آرشیو مناسبت ها , محرم و صفر , ,
نام من سرباز کوی عترت است ، دوره آموزشی ام هیئت است . پــادگــانم چــادری شــد وصــله دار ، سر درش عکس علی با ذوالفقار . ارتش حیــدر محــل خدمتم ، بهر جانبازی پی هر فرصتم . نقش سردوشی من یا فاطمه است ، قمقمه ام پر ز آب علقمه است . رنــگ پیراهــن نه رنــگ خاکــی است ، زینب آن را دوخته پس مشکی است . اسـم رمز حمله ام یاس علــی ، افسر مافوقم عباس علی (ع)
برچسب ها : عترت , محرم , امام حسین , امام , کربلا , زینب , حضرت علی اکبر , حضرت ابوالفضل , علی , حیدر , یاس , شهادت امام حسین , دهم محرم , عاشورا , کربلا ,